≡

Miljövänliga bolag bränner kläder

3 december 2017 - Uppdaterad 3 december 2017, 05:28

Den 22 november rapporterade Uppdrag Granskning att den svenska klädjätten H&M med flera har skickat nya oanvända kläder till förbränning. Detta samtidigt som företagen i sin marknadsföring utger sig för att vara miljövänliga och socialt medvetna.

Onsdagen den 22 november sände SVT ett reportage i Uppdrag Granskning som visar hur klädjättar bränner stora mängder användbara kläder efter att de kommit till Sverige och Danmark. Tidigare i år kunde danska TV2 rapportera om att den svenska klädjätten H&M brände tonvis av helt nya kläder i en kraftstation i Roskilde. H&M svarade med att kläderna var skadade eller innehöll för höga halter av giftiga kemikalier, dock visade TV2s granskning att de bortkastade kläderna hade samma innehåll av giftiga och skadliga ämnen som nya kläder från butiken. När Uppdrag Granskning gör en liknande undersökning av Ellos och H&M i Sverige försvarar H&M sig med samma argument, att de brända kläderna innehåller skadliga ämnen. Uppdrag Granskning har inte själv testat om kläderna innehöll skadliga ämnen. Dock har tester gjorts i USA och Danmark, i somras, vilka visar att kläderna som skickades till förbränning inte innehöll skadliga ämnen, vilket sår tvivel om H&Ms påståenden.

Klädindustrin är en av de mest förorenande industrierna i världen och i Uppdrag Gransknings reportage visas det att ett par jeans leder till kraftig förorening av 700 000 liter färskvatten, oftast på platser med stor vattenbrist. En rapport från World Wildlife Fund (WWF) visar att det i Pakistan årligen går åt 51 miljarder kubikmeter vatten för att odla bomull, detta i en av världens torraste regioner, med en överhängande risk för absolut vattenbrist. Samtidigt är klädindustrin ökänd för sina mycket vidriga arbetsvillkor, huvudsakligen i östra asien, Kina och Bangladesh.

I Uppdrag Gransknings reportage kommenteras det också att H&M är ett bolag som framställer sig som miljövänligt och socialt medvetet. I sin reklam förespråkar de återvinning och hållbart företagande. I verkligheten visar det sig dock att H&M varken är särskilt intresserade av att återvinna, då de bränner helt användbara kläder, och de verkar heller inte vara särskilt socialt medvetna när de utger sig för att donera osålda kläder till humanitär second hand-verksamhet samtidigt som dessa organisationer säger att de aldrig fått någonting från H&M. Uppdrag Gransknings reportage synliggör hur företag fortsätter med miljöfarliga och oetiska praktiker, samtidigt som det utåt sprider en förskönande bild av sin verksamhet som inte visar sig stämma.

Detta är inte första gången varken för H&M eller de andra klädjättarna, och en mängd andra företag som framställer sig som miljömedvetna och humanitära, att de tas på bar gärning med att göra motsatta saker till den PR-bild som når konsumenter och kunder ute i butikerna. Förhoppningsvis kommer vi se fler reportage som följs av politiska åtgärder och lagstiftningsförslag som förhindrar sådan vilseledande reklam.