Det blir allt tydligare att moderaternas strategi för höstens riksdagsval är att fiska röster från sverigedemokraterna. I fredags gjorde partiets ekonomisk-politiska talesperson Elisabeth Svantesson ett utspel där hon hävdade att regeringen bör ”redovisa invandringens kostnader” och klargjorde att moderaterna vill ta emot färre flyktingar samt skärpa rådande migrationslagstiftning.
I söndags släppte moderaterna i Göteborg en kampanjfilm inför höstens kommunalval. En speakerröst hävdar att Göteborg ”blivit ett tillhåll för jihadister och kriminella gäng”. Samtidigt visas bilder på nedklottrade fasader och brinnande bilar.
Filmen, som drar tankarna till Fox News ökända fejkinslag om Rosengård 2004, har mött starkt negativa reaktioner. På Facebook har hundratals personer rasat över skrämselpropagandan och de främlingsfientliga undertonerna. Socialdemokraternas Ann-Sofie Hermansson har kallat filmen för ”svartmålning och populism i en väldigt obehaglig kombination.”
Idag avslöjar Sveriges Radio att bilderna på de brinnande bilarna inte ens är från Sverige. De kommer från ett upplopp efter en hockeymatch i kanadensiska Vancouver 2011. Moderaterna har alltså aktivt tagit bilderna ur sitt sammanhang för att skapa en så skräckinjagande bild av Göteborg som möjligt. Detta samtidigt som partiets toppskikt kräver hårdare tag mot flyktingar.
Moderaternas agerande de senaste dagarna visar att partiet inte skyr några medel i sina försök att fiska röster ur sverigedemokraternas grumliga vatten.