9 mars 2020 Uppdaterad 2 april 2020

Elbilar kan lösa landsbygdens kris

För människor på landsbygden innebär det allt högre bensinpriset stora problem. Med elbilar blir det betydligt billigare.

För dem som bor på landsbygden är vintermånaderna alltid kostsamma. Detta beror till stor del på att bensinpriset stiger. I år, liksom förra vintern, har priset krupit upp mot 16 kronor litern. Anledningarna till detta är många, men en av förklaringarna är konflikten mellan Iran och USA. Nyligen rapporterade Svenska Dabladet (https://www.svd.se/expert-varnar-krig-kan-ge-oljepris-pa-100-dollar) att priset per oljefat riskerar att stiga från dagens 70 dollar till över 100 dollar vid en upptrappad konflikt.

För landsbygdens överlevnad är möjligheten att kunna transportera sig till arbete, affärer och vårdcentraler avgörande. Detta gör att det svajiga oljepriset drabbar den extra hårt. Ovanpå detta kommer en bränsleskatt som automatiskt räknas upp varje år.

En enkel lösning på problemet vore att satsa på elbilar. Elbilarna är inte bara renare och tystare för omgivningen, utan har betydligt mindre servicebehov och är billigare i drift. Driftskostnaden för en elbil är som lägst 30 öre per mil och som mest 5 kronor, beroende på hur elen köps. Nyligen pekade The Guardian på att 2020 av allt att döma ser ut att bli elbilens år, med 100 nya och allt billigare modeller. Detta till följd av att dyrare olja automatiskt ger ökad jakt på alternativen.

Samtidigt finns det mycket som tyder på att landsbygden har en mäktig fiende i de stora bilföretagen. För även om många av dessa företag presenterat nya modeller det senaste året har man i över ett decennium gjort allt man kan för att hindra utvecklingen med elbilar. Bilbranschen har svarat på den ökade efterfrågan på elbilar med massiva kampanjer för fossildrivna bilar. Dessutom har biljättarna under flera år ökat privatleasingen, vilket betyder att köparen hyr en bil under några år. Anledningen till detta är enkel: elbilarna ger inte lika stora vinstmarginaler som fossilbilarna.

Mycket tyder dock på att detta kommer stå branschen dyrt. Förra året minskade försäljningen av fossilbilar med 8% globalt och varsel kom från företag som Daimler, GM, Volkswagen och Nissan. I praktiken betyder det att landsbygdsborna inte bara drabbas av höjda bränslekostnader, utan även får betala med sina jobb för biljättarnas historiska felsatsning.


  • Gillar du Konkrets journalistik? Vi arbetar helt ideellt och behöver din hjälp. Stöd oss på Swish (076 58 59 579) eller Patreon